Open je blik

De PEP & ESN-najaarsdag 28 september 2019

Deze dag was een gezamenlijk initiatief van de Enneagram Stichting Nederland en Het Platform Enneagram Professionals, de eerste keer dat beide stichtingen hun wijsheid bundelden.

Tijdens deze dag werd een ieder gevraagd zijn of haar eigen kleur te laten zien, en die van anderen te ontdekken. Jezelf en de ander met een open blik te benaderen. “Wil je kennismaken met verschillen die verbinden? Ben je benieuwd naar je eigen kleur en die van anderen?” met deze vragen werd de dag ingeluid.

PEP & ESN-dag ‘Open je blik’

Deze dag vol ont-moetingen, stond bomvol van de activiteiten. Type specifieke patronen werden her-innert door het beleven van of deelnemen aan panels. Onder goede leiding kwamen de mooiste, levensechte panel-verhalen naar boven. Gelijktijdig was er de mogelijkheid tot het bijwonen van thema-panels, over de onderwerpen ‘social media’ en ‘taal’. De mens vanuit zichzelf, die vertelt hoe het werkt. Het persoonlijkheidspatroon van binnenuit weet en kent. Dit vraagt zelfs van de professional dat hij op de stoel gaat zitten van het ‘niet weten’.

Later op de dag werd er fanatiek meegedaan aan diverse workshops over de drie centra, een inspirerende rond-reis door hart, hoofd en buik. De drie centra ervaren, doorleven, beleven.

“Weet jij wie ik ben, wanneer je naar me kijkt?
Denk je me te zien, want niets is wat het lijkt.”

Gedichten over het hoofd waar je stil van werd, de uitdieping van het buikinstinct en de tekeningen vanuit het hart. De dag werd afgesloten (of juist geopend?) met een vleugel-concert geïnspireerd door de drie centra.

Het zien en leren duiden van de patronen waar we in verstrikt zijn en/of raken. Patronen zien, patronen waarnemen, patronen die je afleiden van wie je ten diepste bent. Niet in wezenlijk contact met jezelf, niet in wezenlijk contact met de ander. Door wezenlijk te zien krijgen we meer zicht op onszelf, meer zicht op de ander.

De wereld met een open(ere) blik betreden vraagt om mildheid, om compassie. Aangezien een open blik best confronterend, naakt en onthullend kan zijn, is het belangrijk om dit met voldoende zorg en aandacht te doen.

Een dag met een intieme sfeer die allerlei mensen en generaties uitnodigde om met elkaar te sparren, in gesprek te zijn en te blijven. Het model bleek wederom voldoende mogelijkheden in zich te hebben om te blijven leren en steeds weer iets nieuws te ontdekken.