David Daniels in memoriam

Gister ontvingen we het bericht dat de medeoprichter van de Enneagram Studies in the Narrative Tradition, David Daniels, plotseling is overleden. Een groot verlies voor zijn vrouw, familie en de enneagramwereld.

David Daniels is de medeoprichter van de Enneagram Studies in the Narrative Tradition (ESNT), waar de ESN een Nederlandse tak van is. David heeft een lange carrière achter de rug als professor in de psychiatrie en gedragswetenschappen aan Stanford University in Californie. Hij had een hekel aan typeringsmodellen, maar werd gegrepen door het enneagram omdat het doordringt tot de essentie van een transformatieproces. Zoals hij zelf zegt: “het enneagram plaatst mensen niet in boxes, maar haalt mensen uit hun box“. Zijn verlangen was het enneagram in de wereld te brengen. Dat heeft hij ook gedaan, door velen op te leiden als enneagram teacher (EPTP) en als co-auteur een boek te schrijven, wat veelvuldig gebruikt wordt: Het ware Enneagram.

Wij zijn dankbaar voor alle liefde, wijsheid en moed die David geleefd en gedeeld heeft. We zullen zijn werk voortzetten op dezelfde integere en inspirerende manier als hij dat met ons gedaan hebt. Een van mijn eigen herinneringen aan David is zijn liefdevolle omarming en blik naar zijn vrouw Judy, met wie hij 62 getrouwd is geweest. Ook vanuit de ESN wensen wij zijn vrouw, zijn gezin en Helen Palmer (met wie hij jaren nauw samengewerkt heeft), de ESNT, waarvan Terry Saracino momenteel de voorzitter van is, veel sterkte toe.

Lees hier meer